tag:blogger.com,1999:blog-66675560025458783482024-02-20T09:58:45.374-08:00antidiscriminareRomanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.comBlogger159125tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-8911114518380583022012-08-07T00:01:00.002-07:002012-08-07T00:02:10.093-07:00Inalta Curte - inadvertențe terminologice și prejudiciul în cazul infectării cu HIV<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<br /></div>
La început a fost reacția de supărare că specialiștii de la juridice.ro nu sunt familiarizați cu terminologia corectă și vorbesc despre <a href="http://www.juridice.ro/212323/iccj-actiune-in-raspundere-civila-delictuala-ca-urmare-a-infestarii-cu-virusul-hiv.html">infestare cu virusul HIV :) </a> în loc de infectare cu HIV. Am realizat însă că revolta mea terminologică este prost direcționată, colegii de la juridice.ro au preluat doar din rezumatul realizat de Înalta Curte la <a href="http://www.scj.ro/SC%20rezumate%202012/SC%20I%20dec%20r%20289%2020%20ian%202012.htm">decizia nr. 289 din 20 ianuarie 2012 </a>.
Concluzia 1: pe rând Tribunalul București, Curtea de Apel București și Inalta Curte au folosit o terminologie incorectă gramatical (infectat/infestat) și tautologică pe deasupra (HIV reprezintă abrevierea pentru - Human Immunodeficiency Virus adică virusul uman imuno-deficitar).
Concluzia 2 (legată de substanța deciziei) e însă mult mai îmbucurătoare pentru că Inalta Curte a decis că în cazul infectării cu HIV, dat fiind caracterul ireversibil și evolutiv al bolii, necesitatea permanentă de îngrijiri medicale, se pot solicita daune pentru prejudiciul succesiv. Astfel, Curtea a decis în favoarea reclamantului (persoană infectată cu HIV pe parcursul efectuării stagiului militar ca urmare a administrării unor vaccinări obligatorii)și a reținut că prescripţia dreptului la acţiune în răspundere civilă delictuală prin care se solicită daune materiale și morale, începe să curgă de la momente succesive diferite, pe măsură ce fiecare pagubă este cunoscută efectiv. Curtea a justificat această decizie prin faptul că reclamantul nu poate să cunoască la data stabilirii diagnosticului care va fi întinderea prejudiciului, în funcţie de evoluţia bolii, reacţia pacientului la tratament, nevoile sale materiale şi consecinţele pe plan moral.
E îmbucurător faptul că în ciuda stângăciilor terminologice, Inalta Curte se înscrie în acest fel, pe linia de argumentare inițiată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în Oyal c. Turciei în 2010. E de sperat că daotrită acestei decizii un număr din ce în ce mai mare de persoane infectate vor solicita și dobândi daune.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-48570307870499384082012-02-09T22:53:00.001-08:002012-02-09T23:21:52.127-08:00Incitarea la ură nu poate beneficia de protecţia garantată pentru libertatea de exprimareIeri, 9 februarie, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a publicat o decizie care clarifică poziţia Curţii în ceea ce priveşte echilibrul fragil dintre liberatetea de exprimare şi promovarea unui discurs care constituie o ofensă adusă unui grup. <br />In <a href="http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=900340&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649">Vejdeland şi alţii c. Suediei</a>, Camera a decis în unanimitate că sancţionarea penală a persoanelor care au distribuit materiale ofensatoare la adresa homosexualilor ca grup nu constituie o încălcare a Convenţiei consolidând <a href="http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/D5D909DE-CDAB-4392-A8A0-867A77699169/0/FICHES_Discours_de_haine_EN.pdf">practica sa în domeniul discursului urii</a>.<br />Practic, Curtea a concluzionat că nu poate fi invocată protecţia garantată de Articolul 10 în cazul în care liberatea de exprimare este abuzată pentru a prezenta homosexualitatea ca "tendinţa sexuală deviantă" care are "un efect moral distructiv asubra substanţei societăţii." Curtea a concluzionat că aceste declaraţii au constituit afirmaţii serioase, care aduc prejudicii majore, chiar dacă nu includ şi indicaţii referitoare la eventuale acţiuni.<br />In contextul românesc, în care discursul urii este frecventat de politicieni şi simplii cetăţeni în egală măsură, şi este etalat nu numai împotriva homosexualilor ci şi împotriva romilor, a minorităţilor religioase, a persoanelor care trăiesc cu HIV, sau a celor care sunt percepuţi ca diferiţi, decizia Curţii pare a ţine de un alt univers al civilităţii. Jurisprudenţa CEDO este însă relevantă în interpretarea şi punerea în aplicare a legii române, asta implică şi că e de sperat ca în viitorul apropiat să vedem referiri la <span style="font-weight:bold;">Vejdeland şi Alţii c. Suediei </span>în instanţele naţionale şi în deciziile Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-67037541606677531632012-01-24T04:14:00.000-08:002012-01-24T04:19:01.090-08:00Stagiu la Agenția Drepturilor Fundamentale a Uniunii EuropeneDe doua ori pe an, intre 16 ianuarie - 30 iunie si 1 iulie - 30 decembrie, Agentia UE pentru Drepturile Fundamentale (ADF) ofera stagii platite pentru perioade de sase luni pentru tinerii absolventi. Agentia doreste sa le ofere stagiarilor sansa de a acumula experienta in administrarea muncii de cooperare in domeniul drepturilor fundamentale la nivel european. In acest fel, stagiarii pot observa din interior care sunt obiectivele si activitatile si pot pune in practica cunostintele pe care le au.<br /><br />Agentia Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene ofera asistenta si expertiza Uniunii Europene si statelor membre pe probleme de drepturi fundamentale. Scopul este de a le oferi sprijin pentru ca acestea sa respecte drepturile fundamentale, in momentul in care iau masuri sau deruleaza actiuni.<br /><br />Scopurile stagiilor sunt:<br />· sa le ofere oportunitatea stagiarilor de a intelege obiectivele si activitatile ADF<br />· sa le faciliteze stagiarilor sa acumuleze experienta practica si cunostinte despre munca de zi cu zi a departamentelor si serviciilor ADF<br />· sa le faciliteze stagiarilor sa puna in practica cunostintele acumulate pe parcursul studiilor sau a carierei lor profesionale<br />· sa contribuie la misiunea Agentiei<br /><br />Criterii de eligibilitate:<br />· participantii sunt cetateni din statele membre UE, statele candidate sau potential candidate<br />· stagiarii trebuie sa aiba diploma universitara <br />· stagiarii trebuie sa fi terminat studiile de licenta si sa fi obtinut diploma sau echivalentul acesteia pana in momentul datei limita pentru candidatura<br />· candidatii trebuie sa cunoasca foarte bine cel putin doua limbi ale comunitatii europene, inclusiv engleza. Candidatii non-UE trebuie sa cunoasca bine engleza<br />· candidatii nu trebuie sa fi participat la alte stagii in cadrul institutiilor sau organismelor UE sau sa fi fost angajati in cadrul acestora.<br /><br />Stagiarii primesc o bursa lunara de 1000 de Euro. Stagiarilor selectati li se vor deconta cheltuielile de calatorie la inceputul si la finalul stagiului. Stagiarii cu dizabilitati pot primi un supliment la bursa initiala de pana la 50% din valoarea acesteia.<br /><br />Data limita: 17 februarie 2012, 13:00 CET<br />Documente<br /><br />Traineeship periods at the Fundamental Rights Agency - FRA<br />http://fra.europa.eu/fraWebsite/about_fra/recruitment/traineeship/traineeship_en.htm<br /><br />Rules governing traineeship periods at FRA<br />http://fra.europa.eu/fraWebsite/attachments/Rules-governing-internship-programme-at-the-FRA-2011.pdf<br />Contact<br /><br />European Union Agency for Fundamental Rights (FRA)<br />Schwarzenbergplatz 11<br />1040 Vienna<br />Tel: +43 (1) 580 30 - 60 <br />Email: <br />http://fra.europa.euRomanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-74462068270796041572011-11-08T03:10:00.000-08:002011-11-08T03:12:16.778-08:00Romani CRISS: "ACADEMIA DE DREPTURILE OMULUI"Romani CRISS, in parteneriat cu Amnesty International si Centrul pentru<br />Sanatate si Drepturile Omului Francois-Xavier Bagnoud din cadrul<br />Universitatii Harvard realizeaza selectia a 30 de persoane, care vor fi<br />formate in domeniul drepturilor omului, in vederea crearii unei retele de<br />persoane - resursa pentru comunitatile de romi din Romania. <br /><br />Activitatea se desfasoara in cadrul proiectului "I am Roma", finantat de<br />Comisia Europeana prin JUST/2009/FRAC/AG/1245 30 -CE- 0377094/00-17.<br />Obiectivele generale ale programului sunt dezvoltarea unei elite rome<br />capabila sa avanseze si sa protejeze interesele comunitatii rome din<br />Romania, precum si crearea unei retele de tineri rom si neromi, care sa<br />conlucreze si sa realizeze proiecte viabile impreuna si sa se sprijine<br />reciproc. <br /><br />Grupul tinta caruia i se adreseaza programul este reprezentat de<br />studenti/absolventi romi si neromi, cu experienta si implicare civica in<br />comunitatile de romi. Inscrierea la acest curs este conditionata de<br />implicarea ulterioara in activitati de voluntariat in beneficiul<br />comunitatilor de romi, in functie de profilul, pregatirea si experienta<br />fiecarui participant (ex: juristii se vor implica prin acordarea de<br />asistenta legala gratuita persoanelor de etnie roma, asistentii sociali vor<br />desfasura activitati corespunzatoare, s.a.m.d.).<br /><br />Cursul se va desfasura pe o perioada de 5 zile, in perioada 11 - 16<br />decembrie 2011, in preajma Zilei Internationale a Drepturilor Omului, in<br />Bucuresti.<br /><br />Cursul va fi sustinut de formatori din cadrul Amnesty International, Centrul<br />pentru Sanatate si Drepturile Omului Francois-Xavier Bagnoud din cadrul<br />Universitatii Harvard, Universitatea Bucuresti, S.N.S.P.A., Consiliul<br />National pentru Combaterea Discriminarii. <br /><br />TEMATICA pentru acest curs include urmatoarele:<br /><br />. Istoria romilor;<br /><br />. Perceptii, stereotipuri si prejudecati in Romania in ceea ce-i<br />priveste pe romi;<br /><br />. Romii si discursul public in societatea romaneasca;<br /><br />. Legislatie nationala si internationala in domeniul discriminarii;<br /><br />. Organizarea si functionarea Curtii Europene a Drepturilor Omului;<br /><br />. Segregarea scolara;<br /><br />. Drepturile omului si accesul la serviciile de sanatate;<br /><br />. Egalitatea de gen in comunitatile de romi din Romania;<br /><br />. Desfasurarea campaniilor pentru promovarea si apararea drepturilor<br />omului<br /><br />CERINTE<br /><br />Persoanele interesate vor transmite, prin posta sau email, pana la data de<br />23 noiembrie 2011, dosarul de concurs, care va contine urmatoarele<br />documente:<br /><br />. Scrisoare de intentie <br /><br />Scrisoarea de intentie trebuie sa contina maximum 500 cuvinte. Candidatul<br />trebuie sa propuna modalitati prin care se poate implica in sustinerea<br />comunitatilor de romi, in cadrul activitatii de voluntariat pe care o va<br />derula dupa participarea la curs<br /><br />. Curriculum vitae <br /><br />CV-ul candidatului va fi redactat in format Europass si se va incadra in<br />limita de 3 pagini<br /><br />. 2 recomandari<br /><br />Recomandarile pot fi emise de catre persoane care cunosc activitatea<br />academica sau profesionala a candidatului (angajator; profesor; instructor<br />cursuri de formare/seminarii la care candidatul al luat parte; s.a.m.d).<br />Recomandarea va cuprinde maximum 300 de cuvinte, si va reda activitatea care<br />a facut posibila cunoasterea activitatii candidatului, abilitati care<br />recomanda candidatul pentru participarea la curs, precum si aportul pe care<br />candidatul il poate aduce in activitatea de voluntariat pe care o va derula<br />dupa participarea la curs. Recomandarea va include date de contact ale<br />persoanei care recomanda candidatul. <br /><br />Toate documentele solicitate vor fi semnate de<br />persoana care le-a intocmit. <br /><br />PROCEDURA DE SELECTIE<br /><br />Dosarele de concurs vor fi supuse unei verificari tehnice. Nerespectarea<br />cerintelor enumerate va conduce la excluderea candidatului din procedura de<br />selectie.<br /><br />In procesul de selectie a participantilor, vor fi luate in considerare<br />urmatoarele aspecte: <br /><br />R Realizari autonome, prin forte proprii<br /><br />R Implicarea dovedita in activitati civice<br /><br />R Potentialul de implicare in proiecte comunitare<br /><br />R Cunoasterea limbii romani constituie un avantaj<br /><br />In data de 28 noiembrie 2011, candidatii selectati pentru interviu vor fi<br />anuntati de catre organizatori. <br /><br />In perioada 28 noiembrie - 2 decembrie se vor realiza interviuri (la sediul<br />Romani CRISS sau prin Skype)<br /><br />Participantilor selectati li se vor distribui, in data de 3 decembrie 2011,<br />texte pe care le vor parcurge inaintea desfasurarii cursului, in vederea<br />pregatirii acestuia. <br /><br />Participantii selectati se angajeaza:<br /><br />- sa se pregateasca inainte de desfasurarea cursului de formare,<br />prin parcurgerea si analizarea textelor puse la dispozitie de organizatori<br /><br />- sa participe la intregul curs de formare desfasurat in perioada<br />11-16 decembrie 2011, finalizat cu un test grila<br /><br />- sa participe la activitatile civice la care vor fi invitati de<br />catre organizatori, dupa absolvirea cursului<br /><br />- sa deruleze activitati de voluntariat in beneficiul comunitatilor<br />de romi, in conformitate cu pregatirea si experienta lor<br /><br />Costurile de participare la curs (transport, cazare, masa, materiale de<br />curs, formatori) sunt acoperite de catre organizatori.<br /><br />Pentru detalii, va rugam contactati:<br /><br />Oana Mihalache, Romani CRISS<br /><br />E-mail: oana@romanicriss.org; tel. 021-310 70 70; 0768 061 428<br /><br />Str. Raspantiilor, nr.11, sector 2, Bucuresti, cod 020547.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-89013030539632635762011-09-14T23:06:00.000-07:002011-09-14T23:42:44.418-07:00Interzicerea de a exercita munca de pilot la împlinirea a 60 de ani este discriminatorieUn caz foarte relevant pentru România a fost decis ieri de <a href="http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=EN&Submit=rechercher&numaff=C-447/09">Curte</a>. Cum nu există încă o traducere oficială a Prigge şi alţii c. Deutsche Lufthansa AG, reiau pe scurt situaţia de fapt şi decizia foarte interesantă a Curţii.<br /><br />Aplicanţii au fost angajaţi ai Deutsche Lufthansa foarte mult timp ca piloţi iar apoi căpitani de zbor. Când au ajuns la vârsta de 60 ani, contractele lor de muncă au încetat în mod automat, în conformitate cu acordul colectiv de muncă. Considerându-se victime ale discriminării pe motive de vârstă conform <a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32000L0078:en:HTML">Directivei 78</a>, cei trei foşti piloţi au iniţiat o acţiune în faţa instanţelor germane pentru a obţine o declaraţie că relaţiile lor de muncă cu Deutsche Lufthansa nu au încetat la vârsta de 60 de ani şi pentru constatarea obligaţiei de continuare a relaţiilor de muncă.<br /><br />Din informaţiile de clarificare ale cazului reiese că legislaţia internaţională şi cea germană prevede că, între vârstele de 60 şi 64 de ani, un pilot de avion nu poate continua să lucreze ca pilot, cu excepţia cazului în el este un membru al unui echipaj multi-pilot şi restul pilotilor sunt sub 60 de ani. Acordul colectiv de muncă aplicabil echipajului german al companiei aeriene Deutsche Lufthansa - care este recunoscut de legea germană ca norma aplicabilă - interzice piloţilor să lucreze ca pilot după vârsta de 60 de ani.<br /><br />Bundesarbeitsgericht )Curtea Federală Germană) a solicitat clarificări din partea Curţii de Justiţie în ceea ce priveşte concordanţa acestei interdicţii cu prevederile Directivei 78 referitoare la două excepţii aparent aplicabile cazului şi anume: justificarea discriminării în cazul unor cerinţe ocupaţionale relevante (starea fizică necesară pentru anumite profesii) sau posibilitatea de a lua măsuri pentru protecţia siguranţei naţionale.<br /><br /><br />Curtea precizează că limitarea posibilităţii pentru piloti de a lucra ca piloţi după vârsta de 60 de ani urmăreşte obiectivul de a garanta siguranţa pasagerilor,precum şi siguranţa şi sănătatea piloţilor în sine - aceste motive pot justifica o diferenţă de tratament şi această limitare poate fi prevăzută într-un contract colectiv de muncă sau o lege. Curtea a considerat însă că practica şi legislaţia internaţională arată că nu a fost necessar să se interzică pilotilor calitatea de pilot după vârsta de 60, ci că pur şi simplu a fost suficient să fie restricţionate aceste activităţi. În consecinţă, Curtea constată că interdicţia de pilotare după această vârstă, prevăzută de convenţia colectivă, nu este o măsură necesară pentru protecţia sănătăţii publice şi a securităţii şi constituie o încălcare a Directivei 78.<br /><br />Curtea a discutat şi aplicabilitatea conceptului de cerinţe profesionale determinante - condiţionarea relaţiilor de muncă de certificarea faptului că persoana respectivă posedă capacităţi speciale din punct de vedere fizic şi a arătat că deţinerea de astfel de capacităţi este legată de vârstă. Întrucât această cerinţă vizează garantarea siguranţei traficului aerian, Curtea a considerat că teoretic aceasta urmăreşte un obiectiv legitim care poate justifica o diferenţă de tratament pe motive de vârstă. Cu toate acestea, Curtea a subliniat că o astfel de excepţie poate fi aplicată numai în circumstanţe foarte limitate. Deoarece autorităţile internaţionale şi germane consideră că, până la vârsta de 65 de ani, piloţii au capacităţile fizice de a lucra ca pilot, chiar dacă, între 60 şi 65 doar în calitate de membru al un echipaj în care ceilalţi piloţi sunt mai tineri . <br /><br />În final, Curtea a decis că limita de vârstă de 60 de ani pentru a putea pilota un avion, impusă de partenerii sociali în cadrul acordului colectiv de muncă pe ramură, constituie o cerinţă disproporţionată în raport cu legislaţia internaţională şi germană, care fixează limita de vârstă pentru această profesie la 65 de ani.<br /><br />Este prima dată când analiza de conformitate cu directivele este realizată inclusiv în raport cu contractele colective de ramură. Extrem de interesantă este însă şi analiza justificării cerinţelor ocupaţionale determinante, o analiză care dacă ar fi aplicată normelor de pensionare din legislaţia românească în câteva domenii cheie, ne-ar indica faptul că raţionamentul nu a fost complet.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-18320834820521848002011-07-11T01:17:00.000-07:002011-07-11T01:41:40.167-07:00Inadmisibilitate decisă de CJUE în legătură cu prima cerere de pronunţare românească privind directivele anti-discriminarePe 7 iulie 2011 Curtea de Justiţie a Uniunii Europene s-a pronunţat în cauza <a href="http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=ro&jurcdj=jurcdj&jurtfp=jurtfp&numaff=C-310/10&nomusuel=&docnodecision=docnodecision&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&alldocrec=alldocrec&docdecision=docdecision&docor=docor&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&docnoor=docnoor&docppoag=docppoag&radtypeord=on&newform=newform&docj=docj&docop=docop&docnoj=docnoj&typeord=ALL&domaine=&mots=&resmax=100&Submit=Rechercher">C-310/10, Agafiţei</a> ş.a., declarând inadmisibile întrebările preliminare formulate în temeiul articolului 267 TFUE de Curtea de Apel Bacău din România.<br /><br />Întrebările preliminare formulate de Curtea de Apel în contextul disputelor salariale dintre magistraţi şi Ministerul de Justiţie solicitau ca CJUE să stabilească dacă art. 15 din Directiva 2000/43 şi a art. 17 din Directiva 2000/78 obligă la o interpretare opusă celei din legislaţia naţională şi din anumite decizii ale Curţii Constituţionale din România prin care se interzice instanţelor judecătoreşti naţionale să acorde drepturi salariale unor persoane care se consideră discriminate în ceea ce priveşte drepturile lor salariale şi alte drepturi conexe, în funcţie de categoria socio-profesională sau locul de muncă, prin raportare la drepturi salariale prevăzute de lege şi acordate unei alte categorii socio-profesionale decât cea din care fac parte respectivele persoane, în scopul reparării prejudiciului produs.<br /><br />Prin întrebarea de clarificare se solicita ca, în cazul unui răspuns pozitiv, să se stabilească dacă o instanţă naţională este obligată să înlăture aplicarea unei astfel de dispoziţii de drept intern sau jurisprudenţa constituţională fără să aştepte ca dispoziţia respectivă să facă obiectul unei modificări pe cale legislativă sau al unei noi interpretări din partea Curţii Constituţionale.<br /><br />Cu privire la admisibilitatea cererii, CJUE a arătat că poate refuza să se pronunţe asupra unei cereri preliminare adresate de o instanţă naţională dacă este evident că, ţinând seama de împrejurările speţei, dreptul Uniunii nu poate fi aplicat nici direct, nici indirect situaţiei care face obiectul cauzei cu care a fost sesizată instanţa naţională.<br /><br />In acest scop, Curtea a arătat că situaţia din cauza de pe rolul instanţei române excede câmpul de aplicare a directivelor UE dat fiind specificul actului de discriminare pus în discuţie. Cauza românească are ca obiect un act care nu este întemeiat pe vreunul dintre criteriile enumerate de Directivele 2000/43 şi 2000/78, ci pe criteriul categoriei socio-profesionale din care fac parte persoanele interesate sau de locul de muncă al acestora (criteriu nemenţionat în directive dar protejat în legea românească dat fiind caracterul nelimitativ al listei de criterii protejate din Ordonanţa 137).<br /><br /><br />In trecut, Curtea s‑a declarat competentă să se pronunţe asupra unor cereri de pronunțare a unor hotărâri preliminare referitoare la dispoziții ale dreptului Uniunii în cazuri în care situația de fapt din cauza principală se situa în afara domeniului de aplicare al acestuia, atunci când <span style="font-style:italic;">exista un interes cert ca, pentru evitarea unor viitoare divergențe de interpretare, dispozițiile sau noțiunile preluate din dreptul Uniunii să primească o interpretare uniformă, indiferent care ar fi condițiile în care acestea urmează să fie aplicate</span>, în acest caz, CJUE a decis că în decizia de trimitere nu a fost demonstrat un astfel de interes.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-60780004992780353242011-03-21T08:30:00.000-07:002011-03-21T08:37:06.225-07:00Culegere de jurisprudență privind nediscriminarea publicată de CEDO și ADFPentru că azi este Ziua Internațională pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare Rasială, Curtea Europeană a Drepturilor Omului și Agenția Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene au publicat o foarte interesantă <a href="http://fra.europa.eu/fraWebsite/research/publications/publications_per_year/pub_handbook_caselaw_en.htm">culegere de jurisprudență a CEDO și a CEJ.</a><br /><br />Deocamdată culegerea este disponibilă în engleză, în curând va fi publicată și varianta sa în română. <br /><br />Iată comunicatul de presă al Agenției Drepturilor Fundamentale:<br />Primul ghid complet de drept european privind nediscriminarea se lansează la Curtea Europeană a Drepturilor Omului astăzi, 21 martie, Ziua internaţională pentru eliminarea discriminării rasiale.<br />Manualul de drept european privind nediscriminarea, publicat de Agenţia pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene (FRA) în colaborare cu Curtea Europeană a Drepturilor Omului este primul ghid complet de drept european privind nediscriminarea. Manualul se bazează pe jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi a Curţii Europene de Justiţie. Sunt tratate următoarele subiecte: contextul şi introducerea în dreptul european privind nediscriminarea (inclusiv tratatele ONU în domeniul drepturilor omului), categoriile discriminate şi mecanismele de protecţie împotriva discriminării, domeniul de aplicare al legii (inclusiv cine este protejat) şi criteriile de protecţie, precum gen, dizabilitate, vârstă, rasă şi naţionalitate. <br />Manualul se adresează profesioniştilor în drept la nivel naţional şi european, inclusiv judecători, procurori, avocaţi, autorităţi de aplicare a legii, precum şi altor categorii implicate în acordarea de consultanţă juridică, cum sunt instituţiile naţionale pentru drepturile omului, organismele de promovare a egalităţii şi centrele de consultanţă juridică, în rândul cărora va fi distribuit manualul.<br />Lucrarea poate fi consultată, de asemenea, on-line sau descărcată (www.fra.europa.eu) şi este însoţită de un CD-Rom care conţine legislaţia pertinentă, literatură de specialitate, studii de caz şi rezumate ale cauzelor.<br />Aceasta este disponibilă deja în limbile engleză, franceză şi germană. Vor urma în curând versiunile în limbile bulgară, cehă, maghiară, italiană, română, spaniolă şi greacă, iar în final materialul va fi disponibil în aproape toate limbile UE şi în croată.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-66082562116614512062011-03-07T10:54:00.000-08:002011-03-07T11:08:08.400-08:00MIPEX 2010 este publicatMRG și British Council au publicat raportul comparativ privind integrarea migranților <a href="http://www.mipex.eu/download">MIGRANT INTEGRATION POLICY INDEX</a>, raport disponibil inclusiv în română. <br />Indicele Politicilor de Integrare a Migranţilor (MIPEX) este un ghid de referinţă și un instrument pe deplin interactiv pentru evaluarea, compararea și îmbunătăţirea politicilor de integrare. Acesta măsoară politicile de integrare din 31 de ţări din Europa și America de Nord.<br />Folosind 148 de indicatori de politică, MIPEX creează o imagine amplă, multi-dimensională a șanselor migranţilor de a participa în societate prin evaluarea angajamentului autorităţilor faţă de integrare. Prin măsurarea politicilor și implementării acestora, el arată dacă tuturor rezidenţilor li se garantează <br />drepturi, responsabilităţi și șanse egale.<br /><br />Pe lângă fascinantele tabele interactive, câteva concluzii legate de Român<a href="http://www.mipex.eu/romania"></a>ia: România apare pe locul 11 din 31 la capitolul mecanisme instituționale pentru combaterea discriminării. Evaluările privind șansele migranților în România par optimiste.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-6387484745852135092011-03-03T02:17:00.000-08:002011-03-03T02:18:32.468-08:00ONE WORLD ROMANIA / 16 - 21 MARTIE / BUCURESTIPreluarea comunicatului de presă. Este din ce în ce mai atractiv!<br /><br />La cea de-a 4a editie One World Romania poti vedea castigatorul Celui mai bun<br />documentar de lungmetraj de la Sundance 2010 - "The Oath" ("Juramantul"),<br />castigatorul Premiului Orizzonti pentru Cel mai bun Film la Festivalul de la<br />Venetia - "El Sicario - Room 164", productia care a obtinut titlul de Cel mai<br />bun documentar la Festivalul din Milwaukee 2010 - "My Perestroika" ("Perestroika<br />mea"), cel care a castigat Marele premiu al juriului la Festivalul International<br />One World Praga - "Enemies of the People" ("Dusmanii poporului") si multe<br />altele.<br /><br />Te invitam sa ne vizitezi site-ul ca sa afli mai multe despre filmele din<br />selectia oficiala One World Romania 2011 si te asteptam din 16 martie la cinema!<br /><br />Cu drag,<br />Festivalul<br />One World Romania<br />www.oneworld.ro<br /><br />WEBSITE: www.oneworld.ro<br />ORGANIZATORI: Asociatia One World Romania & Centrul Ceh Bucuresti<br />PARTENER PRINCIPALI: Programul Statului de Drept Europa de Sud Est al Fundatiei<br />Konrad-Adenauer-Stiftung<br />CU SPRIJINUL: Centrului National al Cinematografiei<br />SUSTINUT DE: Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, Institutul<br />Cultural Roman, Pilsner Urquell<br />PARTENERI: Ambasada Republicii Cehe, Arhiva Nationala de Film & Cinemateca<br />Romana, Romania Film, Noul Cinematograf al Regizorului Roman, Macondo, People in<br />Need, Centrul Cultural American, Institutul Francez, Ambasada Frantei,<br />Institutul Goethe, British Councll, Institutul Italian de Cultura “Vito Grasso”,<br />Ambasada Statului Israel, Ambasada Canadei, Delegatia Wallonie-Bruxelles,<br />Forumul Cultural Austriac, Institutul Polonez, Institutul Cervantes, Ambasada<br />Regatului Tarilor de Jos, Ambasada Suediei, Ambasada Estoniei la Varsovia,<br />Active Watch - Agentia de Monitorizare a Presei, Fundatia pentru Dezvoltarea<br />Societatii Civile, DocuMentor, Documentary in Europe, ESTE’N’EST, Reea, DHL<br />PARTENER MEDIA PRINCIPAL: Radio Romania<br />PARTENERI MEDIA: TVR, Dilema Veche, Adevarul, Revista 22, tabu, Decat o Revista,<br />24FUN, Kamikaze, Observator Cultural, Cocor Media Channel, Oops Media,<br />Hotnews.ro, feeder.ro, port.ro, liternet.ro, hipmag.ro, alternativ.ro,<br />cinemagia.ro<br />LOCATII: Cinema Eforie, Cinema Union, Cinema Corso, Noul Cinematograf al<br />Regizorului Roman (proiect cultural al Muzeului Taranului Roman)Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-23174704493677580522011-02-22T02:38:00.000-08:002011-02-22T02:45:57.028-08:00Seminar: EGALITATE LA ANGAJARE SI LA LOCUL DE MUNCAPentru cei interesați<br /><br />Asociatia Grupul de Economie Aplicata (GEA) va invita la seminarul "EGALITATE LA ANGAJARE SI LA LOCUL DE MUNCA", ce va avea loc pe data de <span style="font-weight:bold;">23 februarie</span>, intre orele 10:00-15:00 la Bucuresti, Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala (Str. Schitu Magureanu 9, sector 5) in Sala de consiliu.<br /><br />Va rugam pe acesta cale sa ne sustineti in demersul nostru si sa transmiteti invitatia atasata, catre persoanele afectate de boli ce le influenteaza viata profesionala si sociala ((HIV/SIDA, cancer, etc.).<br /><br />Cateva informatii despre seminar:<br /><br />Finantator: Seminarul face parte dintr-un proiect european, finantat din fonduri structurale, ale carui activitati se desfasoara pe o perioada de doi ani.<br /><br />Promotorul acestui proiect este Universitatea din Bucuresti, avand ca parteneri Grupul de Economie Aplicata (GEA), Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Agentia de Dezvoltare Comunitara<br />"Impreuna" si Blocul National Sindical.<br /><br />Obiectiv: de informare si constientizare in vederea schimbarii atitudinii sociale si streotipurilor la angajare si la locul de munca privind discriminare pe piata muncii din Romania, atat in randul angajatorilor cat si in randul angajatilor, privind persoanele afectate de boli care le influenteazq viata profesionala si sociala (HIV/SIDA, cancer, etc.) sau apartinand altor categorii defavorizate.<br /><br />Grup tinta: persoane afectate de boli care le influenteaza viata profesionala si sociala (HIV/SIDA, cancer, etc.); reprezentanti ai unor asociatii care tin de grupul tintaRomanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-81637374899471440952011-02-06T01:13:00.000-08:002011-02-06T01:19:16.167-08:00Amnesty International: Concurs Foto Fight Discrimination in EuropeOrganizația Amnesty International a lansat un concurs de fotografie cu titlul <a href="http://www.fightdiscrimination.eu/take-action/photo-contest">Fight Discrimination in Europe. </a><br /><br />Fotografiile pot fi trimise până pe 31 martie 2011.<br /><br />Succes și să ne dați și nouă de știre dacă participați!Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-55999482662276840562011-01-06T11:13:00.000-08:002011-01-06T11:29:07.375-08:00Uniunea Europeană a ratificat Convenţia ONU privind Drepturile Persoanelor cu DizabilităţiDintr-un <a href="http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/11/4&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en">comunicat de presă</a> de ieri aflu că UE a ratificat <a href="http://www.anph.ro/admin/doc/upload/serviciu/Conventia%20privind%20Drepturile%20Persoanelor%20cu%20Dizabilitati.doc">Convenţia ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi</a> în baza Art. 13 din Tratatul de la Amsterdam. Este pentru prima dată când Uniunea devine parte a unui tratat de drepturile omului şi implicaţiile acestui act sunt uriaşe deoarece, în acest fel, regimul european al drepturilor omului practic intră în o nouă etapă.<br /><br />Deşi România a semnat Convenţia în septembrie 2007, mare lucru nu s-a mai întâmplat pentru că statul român nu a ratificat Convenţia, în ciuda repetatelor apeluri ale organizaţiilor neguvernamentale (îmi amintesc de exemplu de un memoriu trimis de Coaliţia Anti-discriminare în 2008). Posibile explicaţii: 1. lipsa de interes pentru tematica drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, 2. lipsa de interes pentru tematica drepturilor omului în general, 3. alte lipsuri majore.<br /><br />O analiză interesantă a implicaţiilor ratificării Convenţiei de către UE este realizată de Lisa Waddington ai<a href="http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1026581"></a>ci. Concluziile Lisei sunt aplicabile însă unui univers parcă paralel.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-61104287887700072072010-12-14T03:37:00.000-08:002011-01-06T11:48:31.228-08:00A Rose by any other name would smell as sweet...or notPostarea de azi nu este una de critica shakespeareana desi versul din Romeo si Julieta ar putea sugera asta. <br />In contextul discutiilor legate de <a href="http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=11279">initiativa legislativa</a> privind impunerea termenului de "tigan" in loc de "rom", spatiul public a fost inundat de argumente pro si contra mai mult sau mai putin hormonale, mai mult sau mai putin specializate. Comisiile intrunite astazi ne vor da sau nu motive de incredere in rationalitate si in statul de drept. Ce ma intriga insa este indiferenta cu care acest subiect este transformat de catre majoritari in unul marginal : dreptul la auto-identificare al unei minoritatii din Romania este tratat drept o bagatela relevanta doar pentru cei direct afectati sau pentru institutiile internationale in contextul indeplinirii obligatiilor asumate de catre statul roman - alte bagatele de tipul Conventiei Cadru pentru Protectia Minoritatilor Nationale, al Cartei privind Limbile Minoritatilor Regionale sau Minoritare, al Pactului privind Drepturile Civile si Politice sau al Pactului privind Drepturile Economice, Sociale si Culturale.<br />A raspunde discursului etno-nationalist de tip paranoid-mesianic, satisfacut pentru ca a identificat (in sfarsit) solutia pentru "imbunatatirea imaginii Romaniei in strainatate" poate sa para inutil intr-o logica a dialogului. A lasa expertii specializati in istoria, cultura, limba romani sa ofere argumente pertinente referitoare la dreptul unei comunitati de a isi decide singura denumirea este iarasi o atitudine colegiala fireasca. A lasa argumentele de drept sa primeze in fata umorilor politice are iarasi sens. Incalcarea Constitutiei Romaniei ne priveste insa pe toti locuitorii cetatii. Cum se face atunci ca pana azi am gasit doar doua pozitii publice de opinie civica, ambele in Evenimentul Zilei - prima ii apartine <a href="http://www.evz.ro/detalii/stiri/914739.html">Ioanei Lupea</a>, cealalta lui <a href="http://www.evz.ro/detalii/stiri/senatul-evz-prigoana-contra-romilor-915610.html">Sorin Ionita</a>. <br />Cum putem face trecerea la a fi solidari in diferenta de la starea curenta de solidaritate in indiferenta?Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-2059481144856518212010-12-01T01:55:00.000-08:002010-12-01T01:57:36.824-08:00Invitatie- 10 DecembrieAsociatia ACCEPT, Amnesty International, Asociatiile Sanse Egale pentru Femei si Copii, Sanse Egale si Thumende, Centrul pentru Dezvoltare Democratica, Centrul Euroregional pentru Initiative Publice, Centrul de Informare ONU, Centrul de Resurse Juridice, Centrul Romilor Amare Rromentza, Consiliul National Roman pentru Refugiati, reteaua ENAR Romania, Federatia ONPHR – Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap din Romania, MCA - Centrul pentru Monitorizare si Combatere a Antisemitismului in Romania, Roma ACCESS, TRUST – Tineri Romi pentru Unitate Solidaritate si Transparenta si Romani CRISS au placerea de a va invita la dezbaterea “Situatia drepturilor omului in anul 2010 in Romania”, organizata in contextul zilei internationale a drepturilor omului – 10 decembrie.<br /> <br />Intalnirea va avea loc in data de <span style="font-weight:bold;">10 decembrie </span>2010, orele <span style="font-weight:bold;">13.00</span>, in Aula Magna din cadrul <span style="font-weight:bold;">Facultatii de Drept, Universitatea Bucuresti (str. Bd. M. Kogalniceanu, 36-46, sect. 5)</span>.<br /> <br />Continuand initiativele din anii precedenti, masa rotunda reuneste participanti activi in domeniul drepturilor omului in Romania, alaturi de reprezentanti ai institutiilor, studenti si jurnalisti, cu scopul de a analiza situatia drepturilor omului in 2010 din perspectiva respectarii articolelor 1, 7 si 13 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului:<br />· Art. 1 – Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si in drepturi;<br />· Art.7 – Toti oamenii sunt egali in fata legii si au, fara nicio deosebire, dreptul la o egala protectie a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar viola prezenta declaratie si impotriva oricarei provocari la o asemenea discriminare;<br /><br />Ne vedem la Drept!Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-75326510450974754262010-11-20T08:46:00.001-08:002010-11-20T09:27:41.160-08:00Departamentul de Stat al SUA a publicat "International Religious Freedom Report 2010"Departamentul de Stat al SUA a publicat "International Religious Freedom Report 2010" <a href="http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2010/148659.htm">raportul anual</a> realizat în baza International Religious Freedom Act. <a href="http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2010/148975.htm">Raportul referitor la Romania</a> nu înregistrează îmbunătăţiri semnificative faţă de anii trecuţi: tratamentul diferenţiat al cultelor, asociaţiilor religioase, grupurilor religioase, situaţia neretrocedării bunurilor Bisericii Greco-Catolice, actele de violenţă împotriva misionarilor unor minorităţi religioase, nesancţionarea actelor de anti-semitism, rîmân teme de îngrijorare. Raportul rămâne o bună analiză actualizată a stării naţiunii din punctul de vedere al libertăţii religioase (sau al limitării sale).Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-73777320043741255152010-09-29T08:02:00.000-07:002010-09-29T08:05:40.014-07:00Premiul Fundatiei ERSTE pentru Integrare Sociala - sesiune de informare BucurestiCu speranța că vor exista cât mai multe aplicații de bună calitate, adică proiecte cu sens și cu succes reiau anunțul colegilor de la ERSTE și invitația la sesiunea de orientare: <br /><br /><br />Fundația ERSTE are onoarea de a vă invita la prima Sesiune de Informare cu privire la lansarea Premiului Fundației ERSTE pentru Integrare Socială – 2011 (http://erstestiftung.org/integration-award/), ce va avea loc luni, 04 octombrie a.c., ora 10.00, la Centrul Naţional al Dansului București din Bd. Nicolae Bălcescu nr. 1 (clădirea Teatrului Naţional Bucureşti), Sala Rondă, etaj 4.<br /><br />Premiul Fundației ERSTE pentru Integrare Socială a fost lansat în 2007 și are ca scop oferirea de recunoaştere şi încurajare pentru crearea unei societăţi inclusive și echitabile. Premiul se dezvoltă de la o ediţie la alta – din patru ţări incluse în primul apel, suntem prezenți în douăsprezece ţări pentru anul 2011. <br /><br />Din dorința de a continua să aducem recunoaştere publică şi să recompensăm proiectele creative de integrare socială care produc o schimbare în bine în cele 12 ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est, printre care şi România, în aceasta ediție, sub motto-ul:<br />„Tu ce ai schimba?”<br />oferim premii în bani în valoare de 610.000 euro.<br /><br />În vederea promovării inițiativei către cât mai mulți promotori ai integrarii sociale, Sesiunile de Informare vor fi sustinute în orasele: Bacău, Brașov, București, Cluj, Iași, Oradea, Satu-Mare, Târgu-Mureș și Timișoara.<br />La Sesiune vor participa reprezentanți ai organizațiilor nonguvernamentale, instituțiilor și autorităților publice, mass mediei, precum și reprezentanții Fundaţiei ERSTE: Dejan Petrovic, Manager de proiect pentru Premiul Fundaţiei ERSTE pentru Integrare Socială şi Crina Marina Morteanu, Coordonatoare regională Moldova și România.<br /><br />Evenimentul are în vedere prezentarea detaliată a etapelor şi informaţiilor esenţiale despre ediţia 2011 a Premiului. Totodată, acesta va oferi oportunitatea de a răspunde eventualelor întrebări din partea participanților cu privire la inițiativa Fundației ERSTE.<br /><br />În speranța că vă veti alatura, vă rugăm pentru confirmarea participării, să contactați: Crina Marina Morteanu, e-mail: crina.morteanu@socialintegration.org.<br /><br /><br />Toate cele bune,<br /><br />Crina Marina Morteanu<br />Coordonator regional – Moldova și RomâniaRomanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-74665535184013058452010-09-01T11:32:00.000-07:002010-09-01T11:39:20.596-07:00Proiect de modificare a Legii privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap în dezbatere publicăMinisterul Muncii, Familiei si Protecţiei Sociale a iniţiat pe 31 august 2010, procedura pentru dezbaterea publică a proiectului de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata.<br /><br />Proiectul (cu greşelile de rigoare) şi nota de fundamentare sunt disponibile pe site-ul <a href="http://www.mmuncii.ro/ro/proiecte-in-dezbatere-22-view.html">Ministerului Muncii</a>. Termenul pentru trimiterea de opinii este <span style="font-weight:bold;">9.09.2010</span>. Modificări în bine nu sunt la prima lectură, între modificările menţionate:<br /><br />- reglementarea procesului de reevaluare a persoanelor cu handicap ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in urma actiunilor de control efectuate in baza ordinelor ministrului muncii, familiei si protectiei sociale<br /><br />- introducerea actiunii de suspendare a dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale in bani, pana la incheierea procesului de reevaluare, ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in urma unor actiuni de control<br /><br />- anularea incadrarii in grad si tip de handicap pentru persoanele adulte cu handicap, daca in urma reevaluarii nu se mentine incadrarea in grad de handicap<br /><br />- introducerea de sanctiuni in cazurile in care certificatele de incadrare in grad de handicap au fost acordate nejustificat.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-63477858611624827192010-08-30T02:11:00.001-07:002010-08-30T02:27:19.106-07:00Concluziile Comitetului ONU pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare Rasială pentru România au fost publicatePe 27 august, Comitetul ONU pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare Rasială a publicat <a href="http://www2.ohchr.org/tbru/cerd/CERD-C-ROU-CO-16-19.pdf">Observaţiile sale referitoare la Romănia</a>.<br /><br />După aproape 11 ani şi câteva cicluri de raportare lipsă, România şi-a îndeplinit în acest an obligaţiile, lucru salutat în Observaţii. Comitetul a salutat prevederile anti-discriminare din Constituţia din 2003, adoptarea Ordonanţei 137 sau a Ordonanţei 31 din 2002 (inaplicabila), a articolelor 317 si 247 din Codul Penal, a altor norme relevante pentru combaterea discriminării.<br /><br />In acelaşi timp, Comitetul îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu colectarea de date statistice, în special în ceea ce priveşte recensământul stabilit pentru 2011, recomandă autorităţilor să ia măsuri pentru ca Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării să îndeplinească recomandările <a href="http://www2.ohchr.org/english/law/parisprinciples.htm">Principiilor de la Paris</a> (de ce nu şi Avocatul Poporului care nu e instituţie acreditată conform acestor Principii ONU?). Nevoia de coordonare între diferitele instituţii, de aplicare a legislaţiei şi de adoptare a unor noi măsuri pentru interzicerea discriminării romilor, sunt alte teme subliniate de Comitetul ONU.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-10173306487006506882010-08-30T01:15:00.000-07:002010-08-30T01:34:50.776-07:00Restricţia introdusă de Curtea Constituţională în aplicarea legislaţiei anti-discriminare în faşa Curţii Europene de JustiţieAşa cum era de aşteptat şi cum am menţionat în <a href="http://www.non-discrimination.net/content/media/2008-RO-country%20report%20final.pdf">raportul de ţară pentru Comisia Europeană</a>, limitarea stabilită în Decizia 1325 de Curtea Constituţională în ceea ce priveşte aplicarea Ordonanţei 137 de către instanţe în cazurile în care anumite acte normative generează un tratament diferenţiat în exercitarea drepturilor salariale în sistemul bugetar a generat deja controverse.<br /><br /><a href="http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2010:234:SOM:RO:HTML">Jurnalul Oficial al Uniunii Europene</a> din 28 august 2010 a publicat cererea de pronunţare a unei hotărâri preliminare formulată de către Curtea de Apel Bacău.<br /><br />Iată aspectele asupra cărora Curtea de Justiţie a UE se va pronunţa la solicitarea Curţii de Apel Bacau:<br /><br />“Dacă art. 15 din Directiva Consiliului nr. 2000/43/CE cu privire la implementarea tratamentului egal între persoane indiferent de origine rasială sau etnică şi art. 17 din Directiva [...] 2000/78/CE [a Consiliului din 27 noiembrie 2000] de creare a unui cadru general în favoarea egalităţii de tratament în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă – ambele transpuse în dreptul intern prin O.G. nr. 137/2000 republicată si modificată, se opun unei reglementări naţionale sau unei hotărâri a Curţii Constituţionale care interzice instanţelor judecătoreşti naţionale să acorde reclamanţilor discriminaţi despăgubiri materiale şi/sau morale pe care le consideră adecvate în situaţiile în care repararea prejudiciului produs prin fapta de discriminare vizează drepturi salariale prevăzute de lege şi acordate unei alte categorii socio-profesionale decât cea din care fac parte reclamanţii. În acest sens a se vedea deciziile Curţii Constituţionale nr. 1325/04.12.2008 şi nr. 146/25.02.2010.<br /><br />În cazul în care răspunsul la prima întrebare este afirmativ, să se precizeze dacă judecătorul naţional trebuie să aştepte abrogarea sau modificarea normelor legale interne şi/sau schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, care sunt prin ipoteză în contradicţie cu normele comunitare sau acesta este obligat să aplice în mod direct şi imediat în cauza în curs de soluţionare normele comunitare astfel cum au fost eventual interpretate de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, lăsând neaplicată orice dispoziţie legală naţională sau orice hotărâre a Curţii Constituţionale care sunt contrare normelor comunitare.”<br /><br />Din păcate Curtea de Apel şi-a construit argumentele în baza Directivei 43 şi a amestecat criteriul rasei şi etniei, protejat prin Directivă cu cel al apartenenţei la diferite categorii socio-profesionale (în speţă diferitele tipuri de magistraţi). Clarificările CJCE vor fi realizate strict din perspectiva dreptului comunitar (Directiva 43, poate şi Directiva 78=, astfel, răspunsul aşteptat de Curtea de Apel şi de practicienii dreptului anti-discriminării nu va veni de la Luxemburg. În schimb, o soluţie coerentă ţine de un nou proiect de revizuire a mecanismului constituţional care să recunoască atât rolul CNCD cât şi pe cel al instanţelor în ridicarea unor eventuale excepţii de neconstituţionalitate în cazuri de discriminare generate de acte normative.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-6387704099564270532010-08-05T07:40:00.000-07:002010-08-12T13:48:42.969-07:00România sub lupa Comitetului ONU pentru Eliminarea Discriminării RasialeDouă rapoarte alternative au fost depuse la C<a href="http://www2.ohchr.org/english/bodies/cerd/cerds77.htm">omitetul ONU pentru Eliminarea Discriminării Rasiale </a>care analizează situația din România în a 77 sesiune a sa.<br />Unul este raportul depus de Pro Regio Siculorum Association, Bolyai Initiative Committee, Hungarian National Council Of Transylvania care este focusat pe teme de îngrijorare ale minorității maghiare din România. Celălalt raport, a fost pregătit de Romani CRISS, împreună cu<br />rețeaua de monitori locali de drepturile omului pe care a înființat-o și de Alianța Civică a Romilor din Romania. Din acest din urmă raport, pe lângă cazurile și recomandările interesante, reiau un fragment de analiză instituțională a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării:<br /><br /><span style="font-style:italic;">Although it was the sole institution committing to actively combat discrimination, including against Roma people, few remarks need to be marked down. <br /><br />There were a high number of NCCD decisions, in the field of employment, education, access to services and public places, which ascertained acts of discrimination against Roma. On the other hand, the NCCD is not using the mechanism to monitor its decisions, as provided by law, in order to make an evaluation of the impact of different measures (warnings, recommendations, fines), nor the way this decision are implemented or if the fines are being paid. <br /><br />The relative large percentage of NCCD complaints involving discrimination based on ethnicity is not an indicator of an increased awareness of the Roma population on available remedies and protection against forms of discrimination. As the NCCD reports indicate, most of the complaints regarding Roma were submitted by non-governmental organizations or by Roma persons hired in institutions, facing discrimination in the field of employment. Both specialized NGOs and Roma human resources are aware of the forms of protection against discrimination due to their specialized activity. Random members of Roma communities are not fully aware of the existence of the National Council for Combating Discrimination, or of the legal options if they face discrimination.<br /><br />As a result of the Constitutional Court Decision in 2008, the mandate of the NCCD was limitated: at the moment, the NCCD is able only to ascertain discriminatory normative acts and drafting recommendations, without mandatory decisions which could stop the juridical effects of such acts. This means that discriminatory normative acts are not changed, but continue to produce their legal effects, in spite of their discriminatory content. This practice is against community law, violating the provisions of 2000/43/EC and 2000/78/EC. <br /><br />There are also certain procedural issues regarding the functioning of NCCD. There is lack of transparency and predictability of the decisional process, regarding the complaints addressed to the NCCD. Moreover, in most of the cases instrumented by Romani CRISS, there were significant delays in making decisions for the complaints lodged. <br /></span><br /><span style="font-style:italic;">Between August 2009-January 2010, 6 positions out of 9, within the Steering Board e of the National Council for Combating Discrimination became vacant. <br />Starting with November 2009, the Steering Board wasn’t functional, since it couldn’t solve the complaints on discrimination cases. This situation was due to the lack of quorum – minimum 5 out of 9 members have to participate to the meeting when complaints are being debated and solved, and the final decisions are taken with minimum 5 votes out of 9. <br />The Parliamentary political groups were the ones which presented lists with proposed candidates, in front of the reunited Parliament commissions: juridical commission (Senate and Deputy Chamber) and human rights and national minorities commission (Deputy Chamber).<br />Unfortunately, the political groups didn’t take into consideration, with very few exceptions, the proposals made by the civil society. <br />Taking into consideration that most of the candidates didn’t fulfill the necessary conditions regarding the relevant activity in the field of human rights, the NGOs, members of the Anti-discrimination Coalition, have appealed these nominations.<br />The 6 nominated persons were choices of the political parties, according to their interests, and not with the purpose of creating a strong, professional body, which could efficiently solve the discrimination cases in Romania. <br /> Unfortunately, the nomination of some political parties’ members as members of the NCCD Steering Board violates the principle of independency of the institution from any political interference. The lack of expertise in the field of human rights of these persons proves the inexistent interest of the state authorities regarding human rights and the appointment represents only some kind of reward for parties’ members. <br />These practices only diminish the people’s trust in the activity of this institution. The quality of the expected expertise the NCCD’s Steering Board decreases and the activity of the whole institution will be influenced by different political parties. <br />For example, in the past years the public discourse of politicians, members of different parties included racist comments targeting Roma. It is hard to believe that the decisions of the NCCD solving the complaints against politicians won’t be influenced by the political membership of the Steering Board members. </span>Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-35302811915507108112010-08-02T07:01:00.000-07:002010-08-02T07:39:24.243-07:00Parteneriatele între persoanele de același sexDupă ce în iunie în <a href="http://antidiscriminare.blogspot.com/2010/06/casatoria-intre-persoanele-de-acelasi.html">Schalk and Kopf v. Austria</a>, CEDO a respins, petiția prin care era solicitată recunoașterea dreptului la căsătorie între persoane de același sex aratând că aceasta rămâne o opțiune a Statelor semnatare dar a menționat în mod expres faptul că viața în cuplu homosexual constituie viață de familie, săptămâna trecută Curtea a decis un alt caz împotriva Austriei, clarificând de această dată în <a href="http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=13&portal=hbkm&action=html&highlight=&sessionid=57706311&skin=hudoc-pr-en">P.B. and J.S. v. Austria</a> că relațiile de tip partenerial între persoanele de același sex constituie viață de familie. <br /><br />Curtea a decis că tratamentul diferențiat practicat în Austria în ceea ce privește acoperirea garantată pentru asigurările medicale a încălcat Art. 14 CEDO (prohibiția discriminării) coroborat cu Art. 8 (dreptul la viață privată și de familie). <br /><br />In fapt, cei doi reclamanți, un cuplu homosexual, au criticat imposibilitatea de a utiliza asigurarea medicală a unuia dintre parteneri, funcționar public, și în cazul celuilalt partener. Această posibilitate era expres menționată de Civil Servants Sickness and Accidents Insurance Act pentru cuplurile heterosexuale, lege modificată în 2007 pentru a permite aplicarea asigurării și cuplurilor de același sex. Curtea a decis cu o majoritate de cinci la două voturi că până în 2007 (data modificării legii prin introducerea unor termeni neutrii), Austria s-a făcut vinovată de încălcarea Art. 14 și 8.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-24133040022196505172010-08-02T05:38:00.000-07:002010-08-02T05:45:33.786-07:00A apărut numărul 10 din European Anti-discrimination Law ReviewCel mai recent număr al <a href="http://www.migpolgroup.com/public/docs/178.European_Anti-discrimination_Law_Review_10_30.07.2010_EN.pdf">European Anti-discrimination Law Review</a> include informații recente (până la 15 ianuarie 2010), analize și știri în legătură cu Dreptul Anti-discriminării în Uniunea Europeană. Recenziile de jurisprudență și de practică în statele membre sunt interesante și analiza comparativă a practicii din SUA realizată de profesorul David Oppenheimer este fascinantă. Articolul privind discriminarea în domeniul accesului la servicii al lui Julie Rigelheim este interesant pentru practicieni. <br />Lectură plăcută!Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-13356683056412520282010-06-26T23:53:00.000-07:002010-06-27T01:08:47.824-07:00Căsătoria între persoanele de același sex discutată de CEDOIn <a href="http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=1&portal=hbkm&action=html&highlight=&sessionid=55995745&skin=hudoc-en">Schalk and Kopf v. Austria</a>, CEDO a respins, săptămâna trecută, petiția prin care era solicitată recunoașterea dreptului la căsătorie între persoane de același sex aratând că aceasta rămâne o opțiune a Statelor semnatare. <br /><br />Articolul 12 din Convenție prevede că <span style="font-style:italic;">bărbații și femeile de vârstă nubilă au dreptul la căsătorie și dreptul de a forma o familie, în concordanță cu legile naționale care reglementează existența acestui drept.</span> In condițiile în care în Austria parteneriatul între persoanele de același sex este recunoscut legal, petiționarii au susținut că, în baza unei interpretări dinamice, această prevedere ar trebui citită ca protejând inclusiv dreptul la căsătorie al persoanelor de același sex. Camera a adoptat o interpretare istorică și a afirmat că deși <span style="font-style:italic;">instituția căsătoriei a trecut prin modificări sociale majore de la adoptarea Convenției, Curtea observă că nu există un consens european în ceea ce privește căsătoria între persoanele de același sex.</span> In același timp, Curtea face în mod interesant trimitere la Carta UE a Drepturilor Fundamentale care în Art. 9 menționeză dreptul la căsătorie fără referiri la căsătoria heterosexuală, Curtea concluzionînd că <span style="font-style:italic;">nu mai poate fi considerat cî dreptul la căsătorie trebuie să fie limitat în toate cazurile la căsătoria dintre două persoane de sex opus.</span><br /><br />Decizia a fost luată cu patru voturi din șapte, cei trei judecători care nu au fost de acord cu această opinie, judecătorii Rozakis, Spielmann și Jebens, subliniid că relațiile între persoanele de același sex sunt acceptate de societate și necesită un cadru juridic adecvat. Absența unui astfel de cadru juridic (ca și în cazul Romaniei de altfel) constituie în opinia judecătorilor o încălcare a Articolului 8 (dreptul la viață privată, intimă și familială) și a Art. 14 (non-discriminarea).<br /><br />Interesant este că în argumentație, Curtea subliniază că <span style="font-style:italic;">un cuplu de același sex care locuiește împreună în o relație de parteneriat de facto, constituie viață de familie, așa cum ar face-o și o relație heterosexuală în o situație similară.</span> Este pentru prima dată când în jurisprudența sa CEDO definește relațiile de parteneriat între persoanele de același sex ca viață de familie (vezi para 93-94 și 99).<br /><br />O analiză extrem de interesantă <a href="http://www.ejiltalk.org/no-right-to-same-sex-marriage-under-the-echr/">aici</a>.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-23296779523839223172010-06-26T01:24:00.001-07:002010-06-26T02:17:07.816-07:00Despre burqa și niqab în Adunarea Parlamentară a Consiliului EuropeiIn condițiile în care multe din statele din Europa au uitat valorile europene comune și impun diferite măsuri de sancționare a diversității religioase- de la interzicerea construirii minaretelor la interzicerea portului vălului islamic, <a href="http://assembly.coe.int/default.asp">Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat ieri</a> - în unanimitate - o rezoluție interesantă prin care este precizat că nu trebuie să existe o interzicere generală a purtării burqa sau niqab sau a altor veșminte religioase (probabil următoarele pe listă ar fi fost carmelitele sau călugărițele ortodoxe). APCE a precizat că restricții legale pot fi justificate "pentru motive de securitate sau acolo unde funcția publică sau profesională a persoanei necesită neutralitatea religioasă sau ca fața acestora să fie văzuta". In opinia parlamentarilor din APCE, purtarea unui văl de către femei este percepută ca un "simbol de subjugare a femeilor față de bărbați". In același timp, o interdicție generală (de tipul celei belgiene) va opri femeile "care doresc în mod voluntar" să-și folosească dreptul de a-și acoperi fața.<br /><br />Reiau un citat interesant "Nicio femeie nu trebuie obligată de comunitate sau de familie să poarte veșminte religioase. Orice act de oprimare, sechestrare sau violență constituie o crimă ce trebuie pedepsită de lege." <br /><br />Rezoluția e adoptată în contextul în care, în aceiași zi, Adunarea a aprobat și un raport privind <a href="http://assembly.coe.int/ASP/Doc/ATListingDetails_E.asp?ATID=11218">Islamul, Islamismul si Islamofobia,</a> si a solicitat Elveției să respingă interdicția sa considerată discriminatorie de a construi minarete. <br /><br />Acasă, din fericire, Parlamentul a adoptat la începutul lui mai o lege pentru acomodarea ritualului de înmormântare islamic (Legea 75/2010). Sunt rare cazurile în care România poate produce practici pozitive în managementul diversității. Uite că mai avem și surprize.Romanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6667556002545878348.post-48960665759029285542010-06-18T07:48:00.000-07:002010-06-18T07:53:14.025-07:00Concurs Egalitatea de şanse şi managementul diversităţii pe piaţa munciivia <a href="http://blog.agentiaimpreuna.ro/?p=13">Impreuna</a>: <br /><br /><span style="font-weight:bold;">“Egalitatea de şanse şi managementul diversităţii pe piaţa muncii”</span><br /><br />Vrei sa stii ce este managementul diversitatii?<br /><br />Vrei sa afli mai multe despre excluziunea/incluziunea grupurilor vulnerabile?<br /><br />Vrei sa stii ce poti face tu ca sa contribui la o societate in care toata lumea are sanse<br />egale?<br /><br /> <br /><br />…si sa primesti o diploma eliberata de:<br />universitatile din Bucuresti, Cluj, Iasi; Blocul National Sindical, Grupul de<br />Economie Aplicata si Agentia de Dezvoltare Comunitara “Impreuna”?<br /><br /> <br /><br />Poti beneficia de toate acestea GRATUIT daca participi timp de o saptamana la cursul “Egalitatea de şanse şi managementul diversităţii pe piaţa muncii” care se va desfasura intr-un<br />climat prietenos, la Predeal, in perioada iulie – septembrie 2010.<br /><br />Invitam la curs persoane din toata tara, angajati sau studenti din orice domeniu de<br />activitate. Adresam invitatia in mod special femeilor, persoanelor de etnie roma si persoanelor cu dizabilitati.<br /><br />INSCRIERILE SE FAC PE BAZA COMPLETARII FORMULARULUI DE INSCRIERE ATASAT SI A TRIMETERII LUI LA ADRESA contact@observatorul-social.ro, PANA LA DATA DE 25.06.2010. SELECTIA PARTICIPANTILOR SE VA FACE IN LIMITA LOCURILOR DISPONIBILE, IN ORDINEA INSCRIERILOR.<br /><br /> <br /><br />Cursul “Egalitatea de şanse şi managementul diversităţii pe piaţa muncii” este organizat în cadrul proiectului POSDRU/70/6.2/S/41911 „Egalitate la angajare şi la locul de muncă – campanie de informare şi conştientizare în vederea schimbării atitudinii sociale şi stereotipurilor la angajare şi la locul de muncă”, proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurse Umane 2007-2013.<br /><br /> <br /><br />Proiectul este implementata de Universitatea din Bucureşti, GEA (Asociaţia Grupul de Economie Aplicată), Universitatea Babeş-Bolyai – Cluj-Napoca, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” – Iaşi, Fundaţia Agenţia de Dezvoltare "Împreună" şi Blocul Naţional Sindical. Pentru mai<br />multe detalii despre proiect si despre cursul “Egalitatea de şanse şi managementul diversităţii pe piaţa muncii” accesati www.observatorul-social.ro<br /><br />Persoana de contact Agentia „Impreuna”: <br />Laura Marin, responsabil cursuri<br /><br />Tel: 0726 376 338<br /><br />Email: amaroilo_222@yahoo.comRomanita Iordachehttp://www.blogger.com/profile/06259220396489824714noreply@blogger.com0