miercuri, 15 octombrie 2008

Excepţia de neconstituţionalitate împotriva CNCD este respinsă de Curtea Constituţională

După ce săptămâna trecută Curtea Constituţională a declarat neconstituţională partea din mandatul CNCD care se referă la analiza actelor normative cu putere de lege care constituiau obiectul unor petiţii deoarece erau discriminatorii (decizie care nu a fost încă redactată sau publicată pe site-ul curţii), astăzi Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate formulată de ALRO Slatina ȋn dosarul 5512/2/2007 al Curții de Apel București, secția VIII Contencios Administrativ și Fiscal. Excepţia a avut ca obiect prevederile art. 16-25 din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000, republicată ȋn Monitorul Oficial, nr. 99 din 8 februarie 2007, ȋn temeiul art. IV din Legea nr. 324/2006.
SC ALSO SA Slatina a fost sancționată de către CNCD ȋn baza prevederilor legislației anti-discriminare. In ȋncercarea sa de a obține anularea hotărârii CNCD prin atacarea sa ȋn fața instanței de contencios administrativ, reclamanta a ridicat excepția de neconstituționalitate pe modelul CNSAS și a solicitat Curții Constituţionale să constate neconstituționalitatea art. 16-25 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 dat fiind așa zisul caracter de “jurisdicție extraordinară” al CNCD, intrezis expres de art.126 (5) din Constituția României.
Nu ştim dacă memoriul trimis sub forma unui amicus curiae Curţii de un număr de peste douăueci de organizaţii neguvernamentale a contribuit la decizia acesteia, esenţial însă este faptul că CNCD, în realizarea mandatului său, va putea pronunța şi în viitor acte administrativ-jurisidicționale care pot fi atacate ȋn contencios administrativ și că instanţa a menţinut unicitatea mandatului acestei instituții impusă de specificul constatării, probării și sancționării cazurilor de discriminare, caracterul de organ administrativ-jurisdicțional al CNCD rezultând din transpunerea eficientă a prevederilor normelor comunitare ȋn legea română. Afirmarea naturii cvasi-judiciare a Consiliului contribuie la creșterea eficienței și legitimității deciziilor acestei instituții, inclusiv prin transmiterea unui semnal de valorizare a combaterii discriminării, similar modelelor instituțiilor partenere din Uniunea Europeană.

Niciun comentariu: