duminică, 19 octombrie 2008

ENAR - masa rotundă cu tema “Acţiune pozitivă: de la teorie la practică în România anului 2008

ENAR Romania, cu sprijinul Asociaţiei Cultura Păcii organizează o masă rotundă cu tema
“Acţiune pozitivă: de la teorie la practică în România anului 2008” care va avea loc pe 21 octombrie 2008, între orele 13.00 - 16.30 la Palatul Parlamentului, Sala Constantin Brâncuşi , Intrarea S2, Izvor.

Obiectivul meselor rotunde la nivel naţional este de a:
1. Aduce impreună diferiţi actori cu obiective comune
• ONGuri care activează în combaterea discriminării
• Politicieni
• Oficiali guvernamentali, funcţionari publici
• Reprezentanţi
• Cadre universitare ( membrii în reţele europene)

2. Prezenta acţiunea pozitivă şi provocările sale la nivel european şi în diverse contexte naţionale
3. Explora semnificaţia şi percepţia acţiunii pozitive în diferite contexte culturale şi politice
4. Culege şi aduna modele de bune practici în domeniu,
5. Dezvolta o strategie comună pentru încurajarea implementării măsurilor de acţiuni pozitive la nivel naţional
6. Crea o legătură cu studiul EC cu privire la acţiunea pozitivă (în 2008 )

Evaluarea progresului in combaterea discriminării

DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities al Comisiei Europene a publicat recent un studiu privind evaluarea progresului în combaterea discriminării. Studiul stabileşte un cadru conceptual, propunând indicatori şi metodolgii concrete pentru evaluarea legislaţiei pentru combaterea discriminării şi a politicilor publice relevante. Deşi un instrument mai degrabă apropiat de sociologia juridică, studiul poate constitui o bună bază de lucru în dezvoltarea de proiecte şi în analiza impactului intervenţiilor menite să contribuie la prevenirea şi combaterea discriminării.

vineri, 17 octombrie 2008

EU-ROMA in Bucuresti pe 22 octombrie de la 17 in Piata Unirii

Săptămâna viitoare se va întâmpla şi în Bucureşti un eveniment de arhitectură urbană-provocare a stereotipurilor la care mi-aş dori să pot merge. EU-ROMA implică corturi colorate locuite de artişti şi arhitecţi care lucrează pe teme ca: migraţie, nomadism şi cetăţenie. Invitaţia de presă anunţă şi că discutiile cu publicul, pe temele migratiei romilor în Europa, identitatii etnice si a celei nationale în epoca globalizarii, a locuirii în saracie extrema si a segregarii rezidentiale se vor muta începînd cu ora 19.00 la Muzeul National de Arta Contemporana unde, timp de o ora si jumatate, va avea loc o serie de expuneri.

miercuri, 15 octombrie 2008

Excepţia de neconstituţionalitate împotriva CNCD este respinsă de Curtea Constituţională

După ce săptămâna trecută Curtea Constituţională a declarat neconstituţională partea din mandatul CNCD care se referă la analiza actelor normative cu putere de lege care constituiau obiectul unor petiţii deoarece erau discriminatorii (decizie care nu a fost încă redactată sau publicată pe site-ul curţii), astăzi Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate formulată de ALRO Slatina ȋn dosarul 5512/2/2007 al Curții de Apel București, secția VIII Contencios Administrativ și Fiscal. Excepţia a avut ca obiect prevederile art. 16-25 din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000, republicată ȋn Monitorul Oficial, nr. 99 din 8 februarie 2007, ȋn temeiul art. IV din Legea nr. 324/2006.
SC ALSO SA Slatina a fost sancționată de către CNCD ȋn baza prevederilor legislației anti-discriminare. In ȋncercarea sa de a obține anularea hotărârii CNCD prin atacarea sa ȋn fața instanței de contencios administrativ, reclamanta a ridicat excepția de neconstituționalitate pe modelul CNSAS și a solicitat Curții Constituţionale să constate neconstituționalitatea art. 16-25 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 dat fiind așa zisul caracter de “jurisdicție extraordinară” al CNCD, intrezis expres de art.126 (5) din Constituția României.
Nu ştim dacă memoriul trimis sub forma unui amicus curiae Curţii de un număr de peste douăueci de organizaţii neguvernamentale a contribuit la decizia acesteia, esenţial însă este faptul că CNCD, în realizarea mandatului său, va putea pronunța şi în viitor acte administrativ-jurisidicționale care pot fi atacate ȋn contencios administrativ și că instanţa a menţinut unicitatea mandatului acestei instituții impusă de specificul constatării, probării și sancționării cazurilor de discriminare, caracterul de organ administrativ-jurisdicțional al CNCD rezultând din transpunerea eficientă a prevederilor normelor comunitare ȋn legea română. Afirmarea naturii cvasi-judiciare a Consiliului contribuie la creșterea eficienței și legitimității deciziilor acestei instituții, inclusiv prin transmiterea unui semnal de valorizare a combaterii discriminării, similar modelelor instituțiilor partenere din Uniunea Europeană.

joi, 4 septembrie 2008

Raportul anual pe 2007 al CNCD

Astăzi CNCD a lansat două documente de interes pentru comunitatea drepturilor omului. Cum sondajul de opinie realizat de Gallup la solicitarea CNCD merită o analiză separată și detaliată, remarc aici doar calitatea raportului anual pe 2007 care, deși a venit cu întârziere, este un semn al profesionalizării acestei instituții. Este încurajator faptul că în mai puțin de cinci ani și în condiții logistice extrem de vitrege, CNCD a reușit să se structureze ca instituție care corespunde standardelor stabilite în directivele europene și în criteriile recomandate pentru equality bodies și nu rămâne doar o instituție de fațadă a democrației dâmbovițene.
Se conturează teme de lucru pe care conducerea CNCD și le asumă și care e de sperat că vor fi realizate înainte de următorul raport anual: o mai bună strategie de comunicare (publicarea deciziilor și creșterea vizibilității instituției), stabilirea unui mecanism de monitorizare a sancțiunilor, înființarea de birouri regionale.

marți, 5 august 2008

Eurobarometru privind discriminarea

Comisia Europeana a publicat un nou Eurobarometru privind discriminarea in Uniunea Europeana. Varianta curenta din Eurobarometru analizeaza perceptiile si atitudinile privind discriminarea in Statele Membre UE din perspectiva criteriilor protejate in dreptul comunitar: genul, originea etnica, religia sau convingerile religioase, varsta, dizabilitatea si orientarea sexuala.

Studiul inregistreaza o mai buna cunoastere a drepturilor de catre romani in ultimii doi ani, o imbunatatire a perceptiei publice in legatura cu persoanele cu dizabilitati dar si rata cea mai mica de comfort din UE in ceea ce priveste relationarea cu minoritatile sexuale.

Daca in 2006 perceptia publica in ceea ce priveste discriminarea pe criteriul varsta era de 46%, studiul curent releva o perceptie a discriminarii de 30%. Si in cazul discriminarii pe criteriul religiei sau convingerilor religioase studiul observa o scadere la nivelul perceptiilor de la 25% in 2006 la 20%.

vineri, 11 iulie 2008

Curtea Constitutionala a admis o exceptie de neconstitutionalitate impotriva OG137

In sedinta din data de 3 iulie 2008, Curtea Constitutionala, a anuntat intr-un comunicat de presa ca s-a pronuntat prin mai multe decizii asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate de Ministerul Justitiei referitor la unele dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata. Comunicatul precizeaza ca instanta a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca prevederile art. 1, art. 2 alin. (3) si ale art. 27 alin. (1) din ordonanta 137/2000 sunt neconstitutionale in masura in care din acestea se desprinde intelesul ca instantele judecatoresti au competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii, si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative. Textul deciziei nu este inca disponibil insa, in masura in care datele prezentate in comunicatul de presa sunt corecte, decizia constituie o noua restrangere a sferei de aplicatie a legislatiei anti-discriminare.