joi, 25 februarie 2010

Ziua de azi: România şi rasismele ei şi Europa şi valorile ei

In timp ce în România triumfă apologia rasismului şi sărăcia intelectuală îi mută pe unii (zic ei reprezentativi) să evadeze din dialog şi să treacă la atac la...societatea civilă, două ştiri din regiune îmi arată că, o dată în plus, cazul românesc este unul mai special şi nu, ce urmează nu este o glumă, numai că se întâmplă în o altă ţară.

In Cehia, Curtea Supremă a decis, la solicitarea guvernului, dizolvarea Partidului Muncitorilor şi în justificarea sa instanţa menţionează caracterul populist, homofob, şovin şi cu tendinţe rasiste al partidului, faptul că în publicitatea electorală (refuzată de la difuzare de canalele publice), Partidul a făcut judecăţi de valoare în legătură cu întreaga comunitate de ţigani (termen folosit de Partidul Muncitorilor). Curtea a considerat că prin discursul său partidul atacă chiar fundamentele sistemului democratic.

Ca reminder: în 2004 Curtea Supremă din Belgia a menţinut decizia de condamnare partidului extremist Vlams Bloc (“Flemish Bloc”) datorită multiplelor încălcări ale legislaţiei de interzicere a rasismului, în 2001 guvernul şi parlamentul german au solicitat Curţii Constituţionale interzzicerea NPD (extremă dreaptă), în 2006 Curtea Supremă din Slovacia a decis interzicerea Solidarităţii Slovace care îşi trăgea rădăcinile din moştenirea lui Jozef Tiso (conducătorul ţarii în timpului celui de-al Doilea Război Mondial), în Spania, Curtea Supremă spaniolă a interzis în 2003 Batasuna.

Tot în Europa valorilor europene intră şi Albania care taman a votat o lege inteligentă anti-discriminare. Mai sunt şi victorii. Rare.

miercuri, 24 februarie 2010

Succes al Asociaţiei Umaniste în privinţa portalului E-Romania

Asociaţia Umanistă Română a depus în iulie 2009 la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării o petiţie privind conţinutul discriminatoriu din punct de vedere religios al portalului e-Romania pornind de la faptul că portalul, realizat din fonduri publice şi asumat de către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale şi Guvernul României, privilegia, la secţiunea e-Culte, biserica majoritară în detrimentul celorlalte culte recunoscute în România.
La audierea care a avut loc la CNCD în 19 ianuarie 2010, AUR a făcut precizarea că dacă în 30 de zile, site-ul va fi schimbat în sensul acordării aceluiaşi statut fiecărui cult recunoscut în România, retragem solicitarea privind amendarea ministerului cu suma de 4000 RON.
Intr-un comunicat de presă, Asociaţia salută azi decizia Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale de a modifica site-ul e-Romania în sensul celor cerute de Asociaţia Umanistă Română, astfel încât, în acest moment secţiunea e-Culte este alocată tuturor celro 18 culte recunoscute după cum se poate vedea în meniul din stânga aici.

AUR salută şi modificarea Strategiei naționale eRomania 2010-2013 V2 - Ianuarie 2010 www.romania.gov.ro trecându-se de la acordarea unui statut privilegiat bisericii majoritare la un tratament egal, firesc şi conform legii, pentru toate cele 18 culte recunoscute în România după cum se poate vedea mai jos:

"IV 8. Domeniul e-Culte
Acest domeniu vizează, în principal, următoarele obiective:
Obiectivul 1 Realizarea de instrumente rapide, eficiente, moderne şi atractive (prin prezentare şi interactivitate) pentru publicul românesc şi străin ca suport în:
- Cunoaşterea Istoriei cultelor în România;
- Cunoaşterea Cadrului legislativ, a Statutului diverselor culte;
- accesarea directă a informaţiei geografice, religioase, culturale, educative, turistice şi sociale despre lăcaşurile de cult din România şi străinătate;

Obiectivul 2 Asigurarea prezenţei pe Internet a cunoştinţelor şi informaţiilor privind cultele din România, istoria, prezentul şi implicarea acestora în îmbunătăţirea calităţii vieţii cetăţeanului, prin ridicarea moralului şi a nivelului de cunoaştere.
Principalele beneficii pentru cetăţean şi administraţie sunt:
• Informarea cetăţeanului cu privire la cultele religioase;
• Informarea cetăţeanului în ce priveşte organizarea diverselor culte;
• Cunoaşterea posibilităţilor de acces direct sau virtual la lăcaşurile de cult;
• Cunoaşterea posibilităţilor de formare a tineretului prin accesarea directă a aspectelor culturale, turistice şi religioase ale bisericilor şi mănăstirilor;
• Realizarea unui punct de acces la informaţii publice pentru găsirea unui sprijin moral, social, cultural, turistic, educativ oferit de cultele religioase tuturor celor din ţară sau străinătate;
• Dezvoltarea unui sistem de turism ecumenic."

duminică, 21 februarie 2010

Reflectarea "incidentului Baconshi" în presă

Un editorial al lui Mircea Marian în Evenimentul Zilei.

Dacă folosim incidentul de faţă pentru a încerca o analiză de ansamblu, ce este cu adevărat trist este că, trecând peste rasismul intelectual manifestat de diverşii oficiali în ultimii trei ani şi sancţionat sau nu de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, nu am ajuns încă să vorbim despre rasismul instituţional, despre absenţa unor politici publice coerente care să includă în mod obligatoriu elemente de managementul diversităţii, de încorporare a principiilor fundamentale în drepturile omului în domeniile cheie: sănătate, locuire, muncă, protecţie socială, managementul migraţiei, chiar şi educaţie (deşi aici o mână de oameni vizionari din MEC au încercat primi paşi în acest sens).

marți, 16 februarie 2010

Si raspunsul diplomatic al MAE

Comunicat din Data: 16.02.2010

Ministrul Afacerilor Externe şi MAE resping ferm orice interpretare într-o notă rasistă sau etnicistă a formulei utilizate de şeful diplomaţiei române în declaraţia de presă din 11 februarie 2010.

Ministrul Baconschi a avut în vedere existenţa unei anumite rate de infracţionalitate, considerată ca fiind „naturală”, în interiorul oricărei comunităţi, dar formula utilizată nu a transmis în mod adecvat mesajul dorit de ministru. Nu există în comunităţile de români din străinătate o rată de infracţionalitate mai ridicată decât cea care se regăseşte în interiorul altor comunităţi de imigranţi.

Din punctul de vedere al MAE şi al ministrului Baconschi, infracţionalitatea este o chestiune ce ţine de comportamentul individual şi nu de etnie.

De altfel, formula a fost deja îndepărtată din declaraţia postată pe site-ul MAE.

Acţiunile Ministerului Afacerilor Externe s-au îndreptat întotdeauna spre cooperare strânsă cu membrii reprezentanţi ai etniei roma şi spre promovarea la nivel european a unei abordări pe problematica romilor. Nominalizarea unui consilier al ministrului pentru problematica roma şi sprijinirea şi promovarea constantă a tuturor iniţiativelor legate de acest subiect la nivel internaţional sunt dovezi în acest sens.

Concluzia zilei de azi: se poate.

Discurs diplomatic cu conţinut rasist

Organizaţiile din Coalitia Anti-discriminare protestează faţă de declaraţiile rasiste ale Ministrului român al Afacerilor Externe, Teodor Baconschi cu ocazia întrevederii cu Secretarul de Stat francez pentru Afaceri Europene, Pierre Lellouche din 11.02.2010, şi faţă de conţinutul comunicatului de presă al Guvernului României din 11.02.2010 ce e presupus a relata asupra discuţiilor din cadrul întrevederii dintre premierul Emil Boc şi Secretarul de Stat francez Pierre Lellouche.
Vorbind despre comunitatea română din Franţa, Ministrul Baconschi afirma, conform declaraţiei de presă de pe site-ul MAE „Avem nişte probleme fiziologice, naturale, de infracţionalitate în sânul unora dintre comunităţile româneşti, în special în rândul comunităţilor cetăţenilor români de etnie roma.” Ministrul asociază în mod direct infracţionalitatea cu etnia. Mai mult decât atât, într-o manieră de maximă gravitate, dă o explicaţie biologică asocierii în infracţionalitate, explicaţie caracteristică Germaniei naziste în motivarea Holocaustului.
Dl Baconschi nu este la curent cu faptul că asocierea infracţionalităţii cu etnia, acel „racial profiling” nu este nici în spiritul nici în litera legii europene a secolului XXI pe care o invocă, dimpotrivă.
Asocierea etniei cu infracţionalitatea lezează dreptul romilor la demnitate şi încalcă legislaţia românescă, europeană şi internaţională de drepturile omului. Mai mult decât atât, declaraţiile nu vin în premieră, asocierea infracţionalităţii cu etnia, întâmplându-se şi în cazul premierului Călin Popescu-Tăriceanu, sancţionate la momentul respectiv de către societatea civilă.
Acelaşi tip de discurs apare şi în comunicatul de presă al Guvernului României în urma întrevederii dintre premierul Boc şi Secretarul de Stat Lellouche: <> (s.n.).
Prin conţinutul său, şi comunicatul de presă emis de Guvernul României face trimitere explicită şi deliberată la existenţa unei legături directe între un grup etnic şi infracţionalitate.

Din cauza gravităţii afirmaţiilor Ministrului de Externe Baconschi, solicităm demisia de onoare a acestuia, sau demiterea sa. Considerăm că menţinerea D-lui Baconschi în fruntea Ministerului de Externe român, în urma afirmaţiilor făcute, lezează demnitatea cetăţenilor români şi că este inadmisibil ca purtătorul de imagine al României în plan extern să dea dovadă de rasism instituţionalizat cu explicaţii ştiinţifice tipice Evului Mediu. Solicităm, de asemenea, Guvernului României şi Ambasadei Republicii Franceze în România să-şi clarifice public poziţiile referitoare la asocierea etnicităţii rome cu infracţionalitatea.
Organizaţiile semnatare au trimis şi o scrisoare de protest (ataşată) instituţiilor vizate şi vor iniţia o petiţie împotriva D-lui Baconschi în faţa Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.

vineri, 12 februarie 2010

9-10 martie "Importanţa deschiderii pieţei de muncă libere pentru persoanele cu dizabilităţi".

Stimată Doamnă / Stimate Domn,

Persoanele cu dizabilităţi au dreptul şi nevoie de acces la servicii de suport pentru a creşte oportunităţile lor de angajare.

Fundaţia Alpha Transilvană vă invită să participaţi la o conferinţă internaţională initulată "Importanţa deschiderii pieţei de muncă libere pentru persoanele cu dizabilităţi".

Conferinţa este organizată la Tîrgu-Mureş în perioada 9-10 martie 2010 în cadrul proiectului "PASS IT ON! – de la sensibilzare până la piaţa liberă de locuri de muncă pentru persoane cu dizabilităţi prin formare profesională şi strategii continue" cu sprijinul Direcţiei Generale de Educaţie şi Cultură al Comisiei Europene, proiect derulat în parteneriat cu 8 ţări: Belgia, Olanda, Austria, Malta Republica Cehă, Bulgaria, Ungaria şi România. Menţionăm în special partenerul de la Universitatea Fontys din Olanda, dr. Ronald Haccou, Senior manager al Departamentului „Secondary Vocational Education”.

Evenimentul se adresează în primul rând managerilor de resurse umane şi administratori ai potenţialilor angajatori şi unităţilor protejate, cât şi reprezentanţilor organizaţiilor care intermediază angajarea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa liberă a muncii.

Evenimentul doreşte să vină în sprijinul potenţialilor angajatori ai persoanelor cu dizabilităţi prin a oferi informaţii despre metode de lucru prin care pot angaja acele persoane cu dizabilităţi care pot să se integreze cel mai eficient procesului de lucru din cadrul firmei respective, cât şi metode de sprijin eficiente prin care pot veni în sprijinul persoanelor cu dizabilităţi angajate.

În acest sens la conferinţă se vor prezenta de către parteneri şi analiza materialele de training elaborate şi testate în două proiecte Leonardo da Vinci: Conversion, Atlas şi două proiecte Socrates-Grudtvig: Model de Educaţie Inclusivă şi Mo.bi.le şi se vor trage concluzii despre cum aceste materiale şi exeperienţe pot să fie adaptate profilului şi nevoilor sectorului la nivel naţional.

Cazarea în camere duble (în limita a 30 de participanţi), prânzul în datele de 9 şi 10 martie, participare la recepţie în seara de 9 martie, respectiv pauzele de cafea pe parcursul lucrărilor sunt asigurate de către organizatori. Organizarea transportului la şi de la locul desfăşurării evenimentului, respectiv cheltuielile aferente vor fi suportate de către participanţi.

Pentru a putea organiza în condiţii cât mai bune evenimentul am fi recunoscători dacă aţi completa fişa de înscriere și programul conferinței sunt disponibile la office@disabnet.ro . Informaţii suplimentare 0722-318605. Termen limită pentru aplicații 28 februarie.

sâmbătă, 6 februarie 2010

Pregătiri pentru Raportul OSCE pe 2009 referitor la crimele urii

Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) publică anual un Raport referitor la crimele urii - incidente şi răspunsuri ca parte a mandatului său referitoare la Dimensiunea Umană. In cadrul Dimensiunii Umane, OSCE monitorizează anumite tipuri de încălcări ale drepturilor omului şi ale minorităţilor care sunt considerate ca având potenţial de a constitui surse pentru conflicte sau insecuritate în zona OSCE.

Raportul pe 2008 de exemplu menţionează cazuri de intimidare, ameninţări, vandalism, hărţuiri, incendieri sau agresiuni şi subliniază că absenţa datelor statistice credibile face imposibilă realizarea unui tablou complet.

Biroul pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului pregăteşte acum Raportul pentru 2009 şi colectează date în legătură cu crimele urii şi răspunsurile guvernamentale şi neguvernamentale pentru combaterea acestor infracţiuni. Raportul va fi lansat pe 16 noiembrie - Ziua Internaţioanală a Toleranţei. Organizaţiile şi instituţiile interesate pot trimite informaţii şi studii şi rapoarte la ODHIR. Documentele trebuie trimise înainte de 19 martie 2009 la adresa: tndinfo@odihr.pl cu subiectul: "HCR 2009 _ NUMELE ONG".

vineri, 5 februarie 2010

“Tratati precum gunoaiele”: Coalitia Antidiscriminare se alatura semnalelor de alarma ale Amnesty International in ceea ce priveste locuirea romilor

Coaliţia Anti-discriminare susţine semnalul de alarmă transmis de Amnesty International în legătură cu condiţiile de locuire ale romilor

4.02.2010

Organizatiile semnatare, membre ale Coalitiei Antidiscriminare, solicita Guvernului Romaniei, alaturi de Amnesty International, actiuni ferme in vederea stoparii evacuarilor fortate ale romilor si asigurarea respectarii dreptului la o locuinta adecvata, in conformitate cu angajamentele internationale de respectare a drepturilor omului ratificate de Romania, inclusiv prin modificari legislative care sa aduca legislatia romaneasca din domeniu la standardele asumate.

Cazul documentat de Amnesty International, in care 100 de romi din Miercurea Ciuc au fost evacuati si mutati fortat in 2004, langa o statie de epurare la periferia orasului, apare si in raportul comparat al Agentiei pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene - FRA Conditii de locuire pentru romi si calatori. In cazul Miercurea Ciuc, in lipsa de orice alternativa, romii continua si astazi sa locuiasca langa statia de epurare, in containere, fara acces la utilitati, intr-o zona in care legea interzice locuirea din ratiuni de sanatate publica si unde deja au decedat doi copii mici. Cazul, tipic pentru o practica a ultimilor ani a unor autoritati locale, reprezinta un caz de rasism de mediu. Cu sprijinul Romani CRISS, victimele au formulat plangere penala in fata instantelor de judecata din Romania si, in urma solutionarii nefavorabile, a fost sesizata Curtea Europeana a Drepturilor Omului, cazul fiind pe rol.

Miercurea Ciuc nu este insa un caz singular. Cazurile aduse in instanta de organizatiile Romani CRISS, LIGA PRO EUROPA sau APADOR-CH arata ca evacuari fortate si demolari, uneori in toiul iernii la -15 C, fara respectarea prevederilor legii, se intampla frecvent cand este vorba despre comunitati rome. Mai mult decat atat, comunitatile rome sunt evacuate la marginea oraselor, deseori in apropiere de statia de epurare sau de/pe groapa de gunoi a orasului in incercarea de a segrega comunitatea de romi de restul comunitatii.

Raportul FRA Conditii de locuire pentru romi si calatori pentru Romania inventariaza o serie de tipologii de locuire in saracie extrema ale romilor aratand ca, in ciuda angajamentelor de imbunatatire a situatiei romilor ale Guvernului Romaniei, aceste tipologii s-au pastrat de-a lungul timpului, ba chiar au aparut unele noi datorita practicilor unor autoritati locale de a muta comunitatile de romi in afara oraselor/comunitatilor. Acelasi raport arata ca legislatia in domeniul locuirii din Romania discrimineaza in mod indirect comunitatile de romi, netinand cont de specificitatile comunitatii care, din ratiuni istorice, a avut mai putin acces la proprietate decat comunitatile majoritare, si expunandu-le astfel in mod disproportionat evacuarilor fortate si demolarilor.

Alaturi de recomandarile Amnesty International, Coalitia Antidiscriminare solicita autoritatilor nationale si locale competente ale statului roman o serie de masuri si modificari legislative in materia locuirii si, in mod particular, referitor la situatia locuirii romilor:

• Sa adopte masuri politice si juridice pentru legalizarea asezarilor informale de romi.

• Sa asigure o protectie legala impotriva segregarii etnice si stoparea separarii fizice a comunitatilor de romi de asezarile populatiei majoritare prin orice fel de masuri.

• Sa defineasca si sa includa in lege concepte precum: rasism de mediu, segregare rezidentiala, evacuari fortate, precum si masurile de combatere a acestora etc.

• Sa ratifice Carta Sociala Europeana in intregimea ei, in special articolele 30 – dreptul la protectie impotriva saraciei si excluziunii sociale si 31 – dreptul la locuire, precum si Protocolul Optional la Carta din 1995 ce permite procedura plangerilor colective.


Semnatari din partea Coalitiei Anti-Discriminare:

Active Watch - Agentia de Monitorizare a Presei
Alianta Civica a Romilor din Romania
Asociatia Accept
Centrul de Dezvoltare Curriculara si Studii de Gen : FILIA
Centrul de Resurse Juridice
Centrul Euroregional pentru Initiative Publice
Centrul Parteneriat pentru Egalitate
Institutul pentru Politici Publice
LIGA PRO EUROPA
Romani CRISS

Persoane de contact:
Monica Vasile, Romani CRISS, anamonica[@]romanicriss.org, 0721296029
David Mark, Alianta Civica a Romilor din Romania, david.mark[@]acrr.ro, 0752 07 27 17

joi, 4 februarie 2010

Zoom pe DIVERSITATE

Este SIMPLU - Zoom pe diversitate, salveaza poza si trimite-ne-o!
Asta este tot ce trebuie sa faci ca iti expunem poza/pozele!

Nu stim ce reprezinta DIVERSITATEA pentru tine dar vrem sa AFLAM. Si pentru ca acest lucru sa se intample, asteptam sa ne trimiti cateva dintre pozele tale in care ai reusit sa surprinzi diversitatea iar noi promitem ca le vom expune.

Nu trebuie sa ne trimiti si numele tau, decat daca vrei!

Trimite-ne pozele tale pe e-mail la dorina@accept-mail.ro, pana pe 12 februarie 2010. Le printam si vom anunta, unde si cand le vom expune, pe www.accept-romania.ro la sectiunea EVENIMENTE IN CURS.

Ai trimis?

*Activitatea face parte din proiectul Diversitatea, realitatea din jurul nostru, implementat de Asociatia ACCEPT si finantat de Comisia Europeana prin programul Tineret in Actiune. Aceasta comunicare reflecta numai punctul de vedere al autorilor si Comisia nu este responsabila pentru eventuala utilizare a informatiilor pe care le contine.

miercuri, 3 februarie 2010

Pentru Voi si IPP solicita Parlamentului Romaniei sa acorde prioritate legislativa problemelor persoanelor cu dizabilitati

Reiau comunicatul de presă al celor două ONGuri. Aşa cum menţionam şi în postările anterioare şi cum precizează şi acest semnal de alarmă, legislaţia privind persoanele cu dizabilităţi necesită o nouă abordare şi elaborarea unui nou cadru, în conformitate cu recent ratificata Convenţie ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi.
Bucuresti, 2 februarie 2010 ” Avand in vedere preocuparea extrem de scazuta a actualului Parlament, asa cum rezulta din analiza activitatii primelor sesiuni legislative din acest mandat, pentru legiferarea problemelor acute cu care se confrunta persoanele cu dizabilitati din Romania, Fundatia Pentru Voi si Institutul pentru Politici Publice (IPP) cer celor doua Camere sa aseze in lista de prioritati si proiectele legislative care privesc persoanele cu dizabilitati.

Din 7 proiecte vizand in principal modificari ale legii-cadru privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, doar doua au devenit legi in recent incheiata sesiune legislativa a Parlamentului, ambele promovand masuri exclusiv pasive:

1. Legea nr. 359/2009 care prevede scutirea de la plata chiriei pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinte de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale ale acestuia care sunt in folosinta persoanelor cu handicap grav;

2. Legea nr. 360/2009 care prevede introducerea unor scutiri de impozit pe indemnizatiile de natura salariala si pensii pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat.

De partea cealalta, Guvernul a avizat negativ 4 dintre cele 7 proiecte legislative depuse in sesiunea trecuta de parlamentari, motivand inoportunitatea si slaba fundamentare a acestora, desi printre initiatori se aflau si reprezentanti ai PDL, semn ca nu exista o comunicare eficienta la nivel politic in materie de prioritati legislative in acest domeniu. Mai mult, Guvernul a adoptat la inceputul acestui an fara consultarea furnizorilor de servicii o hotarare prin care stabileste standarde de cost pentru serviciile sociale fara a tine cont de gradul de dizabilitate, abordare care contravine normelor europene ce prevad dreptul persoanei la servicii sociale flexibile, centrate pe persoana si adaptate la nevoile individuale.

Dat fiind ca a inceput recent o noua sesiune legislativa, facem un apel la Parlament atragand atentia ca cea mai importanta masura legislativa este ratificarea Conventiei ONU pentru persoanele cu dizabilitati, dezbaterea ei fiind constant tergiversata in Parlament. Ratificarea Conventiei va crea cadrul necesar pentru a asigura respectarea drepturilor si incluziunea sociala a persoanelor cu dizabilitati. Cele doua organizatii constata ca persoanele cu dizabilitati nu reprezinta o prioritate pentru Parlament, care amana constant discutarea problemelor lor si considera acest fapt cu atat mai grav cu cat acest grup are o reprezentare limitata, aproape inexistenta in randul decidentilor politicilor sociale din Romania

Cele doua organizatii isi reafirma disponibilitatea de dialog cu factorii de decizie si isi pun la dispozitie resursele de cercetare si expertiza pentru un proces legislativ avand la baza cercetari aprofundate si justificari obiective, in fundamentarea unor politici publice autentice in acest domeniu.

Pentru informatii suplimentare, va rugam contactati Elena Iorga, Director de programe IPP la tel: 021 212 3126, e-mail: elena@ipp.ro si Laila Onu, Director executiv Fundatia Pentru Voi la tel: 0256.228.062, e-mail: pentruvoi@pentruvoi.ro